Partnerzy serwisu:
Biznes

Stadler z umową ramową na 200 lokomotyw elektrycznych [wizualizacje]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI
sp tech

Data publikacji:
15-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Stadler

Podziel się ze znajomymi:

Szwajcarski potentat na rynku pojazdów szynowych po niedawnych porażkach w dużych przetargach na dostawę piętrowych jednostek elektrycznych na macierzystym rynku oraz w Polsce ma powody do świętowania. Podpisana umowa z powstałym w 2021 roku poolem taborowym Nexrail zakłada dostawę nawet 200  sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych EURO9000 z modułami bateryjnymi.

Stadler w ostatnim czasie poniósł dotkliwą porażkę w dwóch przetargach na dostawę piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Mowa tu o przetargu szwajcarskich kolei federalnych SBB CFF FFS na dostawę 116 pojazdów do przewozów aglomeracyjnych (z opcją na kolejnych 84 sztuk) oraz przetargu PKP Intercity na 42 piętrowe pociągi (w tym przypadku prawo opcji zapewnia możliwość zamówienia kolejnych 30 sztuk). W każdym z tych przetargów szwajcarski producent uzyskał minimalnie mniej niż zwycięski podmiot, czyli odpowiednio Siemens Mobility oraz Alstom Polska. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” pod koniec sierpnia, Stadler w ostatnim czasie nie mógł się też pochwalić rewelacyjnymi wynikami finansowymi.

Przyczyną tego stanu rzeczy w jakiejś mierze były powódź, która uderzyła w szereg zakładów produkcyjnych (zarówno Stadlera, jak i poddostawców), a także słabsza dynamika rozwoju biznesu na bardzo ważnym dla spółki rynku niemieckim. Trzeba jednocześnie przyznać, że Stadler cały czas osiąga duże sukcesy sprzedażowe, zaś na rynkach pojazdów szynowych z alternatywnymi napędami oraz “szytych na miarę” (np. dla kolei wąskotorowych) jest niekwestionowanym liderem. Spółka dobrze radzi sobie także na rynku lokomotyw, czego przykładem jest duża umowa ramowa z Nexrail, powstałym w 2021 roku poolem taborowym, w ramach której Stadler dostarczy nawet 200 lokomotyw elektrycznych EURO9000. 

Cztery systemy zasilania, ogromna moc

Będą to lokomotywy sześcioosiowe o imponującej mocy na poziomie 9 MW, zdolne do pracy w aż czterech systemach zasilania – 25 kV AC 50 Hz i 15 kV AC 16,7 Hz oraz 3 kV DC i 1,5 kV DC. Będą mogły także pracować na odcinkach niezelektryfikowanych – z wykorzystaniem modułów bateryjnych o mocy 1,2 MW i pojemności 636 kWh. Umożliwi to ich użycie np. w terminalach intermodalnych, czy też na krótkich niezelektryfikowanych odcinkach w ramach tzw. ostatniej mili. Możliwe będzie także wspieranie zasilania z sieci trakcyjnej w warunkach mniej wydajnego zasilania prądem stałym, czy też podczas jazdy w krajach, w których ceny prądu są wysokie.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że w elektrowozach dla Nexrail zastosowane zostaną baterie LTO, czyli litowo-tlenkowo-tytanowe, a nie występujące powszechnie na rynku pojazdów akumulatorowych (jak również w elektronice użytkowej i magazynach energii elektrycznej) baterie litowo-jonowe. Wyróżnia je bardzo wysoka żywotność – mają one zachowywać pojemność na poziomie 80% początkowej nawet po 20 tys. cykli ładowania i rozładowania (część dostępnych źródeł wskazuje na przedział 25-30 tys. cykli). Zapewniają one także szybsze ładowanie i możliwość pracy w szerszym zakresie temperatur. Ich dużą wadą jest jednak niższa niż w przypadku baterii litowo-jonowych gęstość energetyczna.

Pierwsze egzemplarze już w 2029 roku

Co istotne, moduły bateryjne będą mogły być ładowane energią elektryczną odzyskaną w procesie hamowania. Maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie natomiast tylko 120 km/h, co oczywiście nie dziwi, ponieważ mówimy tu o lokomotywach przeznaczonych do obsługi ruchu towarowego. Wspomniana ogromna moc oraz wysoka siła pociągowa (500 kN przy rozruchu oraz 430 kN ciągła) mają umożliwić sprawne pokonywanie odcinków ze znacznymi pochyłościami. Wszystkie elektrowozy powstaną w hiszpańskim zakładzie produkcyjnym Stadlera w Walencji.

Pierwsze egzemplarze EURO9000 do Nexrail mają trafić jeszcze w tej dekadzie – w 2029 roku. Spółka zyskała już pierwszego użytkownika nowych elektrowozów w postaci Hamburger Rail Service. Dodajmy, że Nexrail to spółka zarejestrowana w Luksemburgu. Jej właścicielem jest francuski fundusz inwestycyjny InfraVia Capital Partners. Pomimo stosunkowo krótkiego czasu funkcjonowania, park taborowy Nexrail tworzy już ponad 130 lokomotyw manewrowych, głównie spalinowych z przekładnią elektryczną, ale również wyposażonych obok silnika Diesla w moduły bateryjne. Na razie spółka działa jedynie w Belgii, Francji, Luksemburgu, Niemczech i Włoszech, jednak planuje docelowo wejść na rynek wynajmu taboru w większości państw członkowskich Unii Europejskiej oraz w Norwegii i Wielkiej Brytanii.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI
sp tech

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Siemens wygrywa duży przetarg w Szwajcarii. Stadler niepocieszony

Tabor i technika

Siemens wygrywa duży przetarg w Szwajcarii. Stadler niepocieszony

Mikołaj Kobryński 08 listopada 2025

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Pasażer

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Mikołaj Kobryński 05 listopada 2025

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Tabor i technika

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Mikołaj Kobryński 31 października 2025

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Tabor i technika

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Mikołaj Kobryński 30 października 2025

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Tabor i technika

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Mikołaj Kobryński 28 października 2025

Nowa jednostka elektryczna Alstomu. Pojedzie na lotnisko w Barcelonie

Tabor i technika

Zobacz również:

Siemens wygrywa duży przetarg w Szwajcarii. Stadler niepocieszony

Tabor i technika

Siemens wygrywa duży przetarg w Szwajcarii. Stadler niepocieszony

Mikołaj Kobryński 08 listopada 2025

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Pasażer

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Mikołaj Kobryński 05 listopada 2025

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Tabor i technika

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Mikołaj Kobryński 31 października 2025

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Tabor i technika

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Mikołaj Kobryński 30 października 2025

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Tabor i technika

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Mikołaj Kobryński 28 października 2025

Nowa jednostka elektryczna Alstomu. Pojedzie na lotnisko w Barcelonie

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij